خرید نرم افزار تماس بگیرید 021-91091955
تماس با عارف رایانه

آموزش نصب نرم افزار مدیریت مطب + کلینیک و درمانگاه آسان طب

با درود و سپاس از شما برای انتخاب نرم افزار مدیریت مراکز پزشکی آسان طب، در این قسمت آموزش نصب نرم افزار مدیریت مطب را بصورت تصویری و همراه با فیلم قرار میدهم. قبل از شروع نصب، شما را با دو موضوع 1- اهمیت تنظیمات صحیح زبان فارسی در ویندوز  2- اهمیت بانک اطلاعاتی Microsoft SQL Server  آشنا می کنیم و سپس مراحل نصب را گام به گام ادامه می دهیم. مراحل نصب در کمتر از چند دقیقه و به راحتی انجام پذیر است. در صورت داشتن هر گونه سوال و یا درخواست راهنمایی بیشتر در این خصوص، میتوانید از قسمت پشتیبانی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

اگر از گوگل وارد این صفحه شدید و دنبال دانلود نرم افزار آسان طب هستید کلیک کنید: نرم افزار مطب آسان طب

.

تنظیمات فارسی Regional and language Optionsپشتیبانی ویندوز از زبان فارسی

همانطور که می دانید، محیط نرم افزار آسان طب به صورت کاملا” فارسی و برای کاربران فارسی زبان طراحی شده است و قبل از اینکه بخواهید از نرم افزارهای فارسی در ویندوز نصب شده بر روی رایانه خود استفاده نمائید، باید توجه داشته باشید که تنظیمات صحیح مربوط به زبان فارسی و کشور ایران بر روی آن، اعمال شده باشد. یا به عبارت بهتر؛ ویندوز نصب شده بر روی رایانه شما، می بایست قابلیت پشتیبانی از زبان فارسی و کشور ایران را دارا باشد. عدم پشتیبانی از زبان فارسی در ویندوز، باعث میشود که هنگام استفاده از نرم افزار، منوها و برخی از قسمت های نرم افزار را بصورت علائم ناشناس یا علامت سوال (?????????) مشاهده کنید! برای این منظور دو مقاله ارائه داده ایم که میتوانید با توجه به نوع ویندوز نصب شده بر روی رایانه خود، نسبت به مطالعه و بررسی این موضوع اقدام نمائید.

.

نصب اس کیو ال سرور نرم افزار مدیریت بانک اطلاعاتی

قبل از نصب نرم افزار آسان طب، لازم است کمی با مفهوم بانک اطلاعاتی آشنا شوید. بانک اطلاعاتی فضایی است که تمام اطلاعات شما در آن قرار می گیرد و در واقع نرم افزار های شرکت ما، رابطی بین شما و بانک اطلاعاتی هستند. نرم افزار آسان طب نیز برای ذخیره و بازیابی اطلاعات ثبت شده توسط کاربران، از بانک اطلاعاتی استفاده می کند. در دنیا نرم افزارهایی وجود دارند که بانک های اطلاعاتی را ارائه و مدیریت می کنند و یکی از بهترین این نرم افزارها، نرم افزار Microsoft SQL Server (مایکروسافت اس کیو ال سرور) میباشد.

.

چرا باید نرم افزار Microsoft SQL Server را نیز همراه با نرم افزار آسان طب نصب کنیم؟

از آنجا که استفاده از  نرم افزار های شرکت عارف رایانه، از بانک اطلاعاتی Microsoft SQL Server استفاده میکنند، برای استفاده از هر محصول نرم افزاری این شرکت، مستلزم نصب نرم افزار SQL Server نیز خواهید بود. همانطور که اشاره شد، کلیه اطلاعات ثبت شده توسط نرم افزار های عارف رایانه در بانک اطلاعاتی اس کیو ال سرور قرار می گیرند و در صورت عدم نصب نرم افزار اس کیو ال سرور، به اطلاعات سیستم دسترسی نخواهید داشت.این نوشته تنها جهت آشنایی شما با اهمیت بانک اطلاعاتی بود و نصب و راه اندازی نرم افزار اس کیول سرور به راحتی انجام می شود.

.

نکته: نسخه تک کاربره نرم افزار آسان طب، به هنگام نصب، بطور خودکار نسخه ساده ای از نرم افزار SQL Server را نصب می کند که برای استفاده از این نرم افزار کافی است. پس برای نسخه تک کاربره نیازی به نصب نرم افزار SQL Server به صورت جدا گانه نیست اما در صورتی که قصد دارید از نرم افزار آسان طب به صورت تحت شبکه استفاده کنید، حتماً ابتدا می بایست نرم افزار SQL Server را نصب نمائید و بعد نسبت به نصب نرم افزار اقدام نمائید.

.

. نصب نرم افزار بر روی رایانهنصب و راه اندازی نرم افزار

نرم افزار مدیریت مطب، کلینیک و درمانگاه آسان طب، این امکان را به کاربران میدهد که بتوانند هم بصورت تک کاربره (نصب نرم افزار بر روی یک رایانه) و هم بصورت چند کاربره (نصب نرم افزار بر روی چند رایانه به هم متصل شده و همسان بودن اطلاعات در همه رایانه ها) از این محصول استفاده کنند. اما باید توجه داشته باشید نصب نسخه تک کاربره و نسخه چند کاربره یا تحت شبکه کمی با هم متفاوت می باشد. این تفاوت ابتدا در نوع نصب نرم افزار است و دوم تنظیمات مربوط به اتصال به نرم افزار مدیریت بانک اطلاعاتی Microsoft SQL Server می باشد.

.

نصب نرم افزار تک کاربره (بر روی یک رایانه)

درصورتی که تمایل دارید نرم افزار را بر روی یک سیستم (تک کاربره) نصب کنید، فقط کافی است فایل راه اندازی نصب (Setup) اصلی نرم افزار آسان طب را اجرا کرده و مراحل نصب را ادامه دهید. بدین ترتیب در حین نصب نرم افزار آسان طب، نسخه ساده ای از نرم افزار Microsoft SQL Server بصورت خودکار شروع به نصب می شود و پس از یکبار راه اندازی مجدد رایانه (Restart)، تنظیمات مربوطه بطور خودکار انجام خواهد شد. در قسمت های زیر، مراحل نصب نرم افزار را بصورت گام به گام توضیح میدهیم. .

مراحل نصب نرم افزار مدیریت مراکز پزشکی آسان طب (تک کاربره)

برای نصب نرم افزار آسان طب، در صورتی که CD نرم افزار را تهیه نموده اید، پس از قرار دادن CD در سی دی درایو (CD-ROM)، صبر کنید تا پنجره اتوران به طور خودکار باز شود. سپس روی گزینه نصب نرم افزار کلیک نمائید.

  درصورتی که نرم افزار آسان طب را به صورت آنلاین تهیه کرده اید (از طریق وب سایت شرکت ما دانلود نموده اید)، ابتدا فایل دانلود شده را از حالت فشرده (zip) خارج سازید.

برای این منظور مانند شکل زیر، بر روی فایل دانلود شده راست کلیک کرده و از منوی باز شده گزینه “…Extract All” را انتخاب نمائید:

 

پس از باز شدن پنجره بالا بر روی گزینه “Next” کلیک کنید و به همین ترتیب در صفحات بعدی، تا  فایل مورد نظر در مسیر جاری، از حالت  فشرده خارج شود.

سپس به محتوی پوشه مورد نظر رفته و بر روی فایل “Setup.exe” دوبار کلیک نمائید تا وارد برنامه نصب نرم افزار شوید.

 

شروع عملیات نصب نرم افزار آسان طب

پس از اجرای فایل “Setup.exe” وارد محیط نصب نرم افزار خواهید شد. مانند تصاویر زیر، با کلیک بر روی قسمت های اشاره شده، مراحل نصب نرم افزار را ادامه دهید. پنجره فوق ،پنجره شروع مراحل نصب و راه اندازی نرم افزار مدیریت مراکز پزشکی آسان طب میباشد.برای ادامه، مانند شکل فوق بر روی گزینه “Next” کلیک کنید.

.

در مرحله بعد، ابتدا گزینه “I accept the terms of the license agreement” را انتخاب کرده و سپس بر روی گزینه “Next” کلیک نمائید.

.

در این مرحله، در قسمت های “User Name” و “Company Name” به ترتیب یک نام و نام شرکت، به دلخواه وارد کرده و بر روی گزینه “Next” کلیک نمائید. (همانطور که در شکل فوق مشاهده می نمائید، ما نیز به دلخواه برای هردو عبارت “Aref Rayaneh” را وارد نمودیم).

.

در قسمت بعد نوع حالت نصب را تعیین می کنید. دو حالت برای نصب نرم افزار وجود دارد، یکی بصورت “Complete” که بطور پیشفرض انتخاب شده و تعیین می کند تا نرم افزار با توجه به تنظیمات پیشفرض نصب شود.  بدین ترتیب نرم افزار در درایو C و پوشه Program Files نصب خواهد شد.

 تغییر حالت “Complete” به شما این امکان را میدهد تا نرم افزار را در مسیر یا فولدر دیگری از هارد دیسک خود نصب کنید.

شما می توانید با انتخاب گزینه “Custom” و کلیک بر رروی گزینه “Next” وارد صفحه تغییر مسیر نصب برنامه شوید و توسط آن نرم افزار را در مسیری دلخواه نصب کنید. این امر باعث می شود، در صورتی که ویندوز رایانه شما دچار اشکال شد و نیاز به فرمت کردن درایو C داشته باشید، اطلاعات برنامه از بین نرود.(همانطور که اشاره شد، برنامه بطور پیشفرض در درایو C و پوشه Program Files نصب می گردد و شما توسط گزینه Custom میتوانید این مسیر را تغییر دهید).

.

 

در مرحله بعد، پس از کلیک بر روی گزینه “Install“، نرم افزار شروع به نصب و کپی کردن فایل ها میکند. در این مرحله کمی صبر کنید تا فایل های مورد نیاز نرم افزار در رایانه شما کپی شوند.

 

.

پس از اینکه فایل های نرم افزار در مسیر نصب مورد نظر کپی شدند، برنامه به طور خود کار نرم افزار “Microsoft SQL Server Desktop” یا برنامه بانک اطلاعاتی اس کیو ال سرور را نصب می کند. صبر کنید تا این عملیات بصورت صحیح انجام شوند.

نکته: در صورتی که  از ویندوز 7 یا ویندوز 8 استفاده میکنید و مانند شکل بالا، با این پنجره روبرو شدید، ابتدا گزینه “Don’t show this again” را تیک زده و سپس بر روی گزینه “Run program” کلیک نمائید.

بدین ترتیب، برنامه شروع به نصب و راه اندازی نرم افزار بانک اطلاعاتی Microsoft Sql Server میکند.  

پس از نصب صحیح نرم افزار مدیریت مراکز پزشکی آسان طب، با پنجره فوق مواجه خواهید شد. بر روی گزینه “Finish” کلیک کنید.

نکته : پس از نصب نرم افزار آسان طب، نیاز است رایانه را یکبار ریستارت Restart کنید. زیرا برای اجرای نرم افزار، حتما” باید سرویس مربوط به SQL Server راه اندازی شده باشد و این عمل زمانی اتفاق می افتد که ویندوز رایانه شما، مجددا راه اندازی گردد.

.

درصورتی که گزینه، “No, Iwill restart my computer later” را انتخاب کرده و بر روی گزینه “OK” نمائید رایانه شما ریستارت نمیشود! و اگر فعلا” قصد استفاده از نرم افزار آسان طب را ندارید این گزینه را انتخاب نمائید. چرا که برای استفاده از این نرم افزار، مستلزم راه اندازی مجدد یا Restart کردن رایانه خود هستید!

پس از راه اندازی مجدد رایانه، در صورتی که نرم افزار SQL Server بطور صحیح نصب و راه اندازی شده باشد، آیکون مربوط به سرویس SQL Server بصورت زیر در کنار ساعت ویندوز نمایان می شود.

در صورتی که روی آیکون  دوبار کلیک نمائید، باید پنجره SQL Server Service Manager مانند شکل زیر باشد:

 

صفحه ورود به برنامه درمانگاه

این صفحه جهت ورود و تشخیص هویت کاربران طراحی شده است.
پس از ورود به برنامه با رفتن به قسمت کاربران (منوی سایر) می توانید کاربران متعدد با سطوح دسترسی مختلف، برای استفاده از قسمت های برنامه تعریف نماید.
 
هر کاربر با توجه به نام کاربری و کلمه عبور خود می تواند با فشردن کلید Enter از صفحه کلید و یا فشردن دکمه ورود، وارد برنامه شود.
 
* نام کاربری بصورت پیش فرض Admin و کلمه عبور بصورت پیش فرض عدد 1 می باشد.

.

.

فیلم آموزش نصب نرم افزار مدیریت مطب و درمانگاه آسان طب (تک کاربره)

با توجه به درخواست کاربران، جهت سهولت بهتر در یادگیری مفاهیم نصب، مراحل فوق را طی فیلم چند دقیقه ای تهیه شده از صفحه نمایش، در این قسمت قرار داده ایم تا با مشاهده آن، نحوه انجام مراحل فوق را ملاحظه نمائید. همچنین، لینک دانلود فیلم با فرمت Mp4 جهت نمایش در موبایل یا رایانه، در زیر این فیلم قرار داده شده است.

[wposflv src=http://dl.arefrayaneh.com/videos/install/AsanTeb-Standard-Setup.flv previewimage=https://arefrayaneh.com/images/Clinic-Management-Software-700.jpg width=700 height=423 title="AsanTeb clinic management software"]

جهت دانلود فیلم آموزش نصب نرم افزار آسان طب (تک کاربره) ، اینجا کلیک کنید!

.

.

.

نرم افزار مدیریت تحت شبکهنصب و راه اندازی نرم افزار آسان طب به صورت تحت شبکه (چند کاربره)

نرم افزار مدیریت مطب کلینیک و درمانگاه آسان طب، این قابلیت را دارد که به صورت تحت شبکه و بدون محدودیت جغرافیایی (با توجه به نوع شبکه) قابل استفاده باشد. برای این منظور ابتدا باید تعیین کنید که شبکه شما در چه محدوده ای قرار است شروع به فعالیت کند. یا به عبارت بهتر ابتدا باید شبکه خود را راه اندازی نمائید و سپس تعیین کنید کدام رایانه، سرور اصلی برنامه خواهد بود. پس از تعیین رایانه اصلی (سرور)، ابتدا باید نرم افزار Microsoft SQL Server را بر روی آن نصب کرده، سپس نرم افزار آسان طب را بر روی آن و سایر رایانه ها (کلاینت ها) نصب کرده و در نهایت تنظیمات مربوط به اتصال رایانه ها به رایانه سرور را انجام دهید.برای نصب و راه اندازی نرم افزار Microsoft SQL Server بر روی لینک زیر کلیک نمائید تا وارد صفحه مربوط به آموزش نصب این نرم افزار شوید.

آموزش نصب نرم افزار Microsoft SQL Server بر روی رایانه سرور

.

نکته: هنگام نصب نرم افزار مدیریت مراکز پزشکی آسان طب بصورت چند کاربره، نرم افزار Microsoft SQL Server را تنها بر روی رایانه سرور نصب کنید. بر روی کلاینت ها نیازی به این کار نیست!

.

فیلم آموزش نصب و راه اندازی نرم افزار مایکروسافت اس کیو ال سرور

در قسمت زیر فیلم آموزش گام به گام نصب و راه اندازی نرم افزار Microsoft SQL Server نیز قرار داده شده تا با مشاهده آن، مفاهیم مربوط به نصب این نرم افزار را بهتر ملاحظه داشته باشید.

[wposflv src=http://dl.arefrayaneh.com/videos/install/Microsoft-SqlServer-Setup.flv previewimage=https://arefrayaneh.com/images/microsoft-sql-server-setup-700.jpg width=700 height=423 title="Microsoft SQL Server setup"]

جهت دانلود فیلم آموزش نصب نرم افزار Microsoft SQL Server، اینجا کلیک کنید!

.

.

تنظیمات مربوط به کلاینت ها جهت استفاده از نرم افزار آسان طب (تحت شبکه)

پس از نصب نرم افزار آسان طب بر روی رایانه سرور و کلاینت ها، می بایست تنظیمات زیر را بر روی کلاینت ها انجام دهید تا رایانه های کلاینت بتوانند به طور یکپارچه به بانک اطلاعاتی موجود بر روی رایانه سرور متصل گردند. بر روی هر رایانه کلاینت، نرم افزار را اجرا کرده و در صفحه ورود و تشخیص هویت کاربر (صفحه پسورد)، قبل از ورود به سیستم، عملیات زیر را انجام دهید.
.
  1. در صفحه ورود به سیستم، بر روی گزینه کلیک نمایید تا وارد پنجره تنظیمات بانک اطلاعاتی یا Database connection setting شوید
  2. با توجه به نام یا IP کامپیوتر سرور، در قسمت Select or enter server name نام یا IP مربوط به رایانه سرور را وارد نمائید
  3. در قسمت دوم حالت Enter information to log on to the server را بر روی حالت Use SQL Server Authentication قرار دهید
  4. چک کنید قسمت سوم یعنی انتخاب بانک اطلاعاتی سرور (Select the databade on the server)، بر روی “AsanTeb” قرار داشته باشد
  5. بر روی Test Connection کلیک نمائید تا به سرور متصل شوید. درصورتی که اتصال با موفقیت انجام شود پیغامی مبتنی بر موفقیت آمیز بودن اتصال نمایش داده میشود که از شما سوال میشود “آیا تنظیمات اتصال ذخیره گردند؟” در این هنگام گزینه “Yes” را انتخاب نمائید تا هر بار نیازی به تنظیم مجدد نداشته باشید و سیستم بطور خودکار به بانک اطلاعاتی قرار گرفته بر روی سرور متصل گردد.

.

تنظیمات اتصال به سرور نرم افزار درمانگاه

.
.
نکته1 : در صورتی که قبلا بر روی رایانه سرور، نرم افزار SQL Server  را برای اهداف دیگر نصب نموده اید، می توانید پس از متصل کردن بانک اطلاعاتی برنامه به SQL Server  کلمه عبور مربوط به کاربر بانک اطلاعاتی (می تواند Sa باشد) را در قسمت User name  و Password   وارد نموده و به بانک اطلاعاتی برنامه متصل شوید.
پس توجه داشته باشید درصورتی که بر روی رایانه سرور، در حال استفاده از نرم افزار دیگری هستید که آن نرم افزار نیز از بانک اطلاعاتی مایکروسافت اس کیو ال استفاده می کند، برای اتصال بانک اطلاعاتی نرم افزار آسان طب، به نرم افزار مایکروسافت اس کیو ال سرور، نیازمند دارا بودن کلمه عبور مربوط به کاربر SA نرم افزار اس کیو ال سرور هستید. (کلمه عبور کاربر SA را از کارشناس مربوط به نرم افزار قبلی جویا شوید).
 
.
نکته2: این نرم افزار و همه نرم افزار های شرکت عارف رایانه ، پس از نصب، هنگام اولین ورود کاربر به برنامه، بانک اطلاعاتی برنامه را بصورت خودکار به رایانه لوکال یا فعلی خود وصل میکند (در صورتی که SQL Server  درست نصب شده باشد و شما یکبار رایانه را ریستارت کرده باشید).توجه داشته باشید هنگامی که نرم افزار را روی سرور نصب نموده اید و حتما یکبار وارد برنامه بشوید تا عملیات اتصال فایل های بانک اطلاعاتی با SQL Server  بصورت خودکار انجام شود، بر روی سایر رایانه ها نیازی به ورود به برنامه ندارید. چرا که هدف شما اتصال به بانک اطلاعاتی نصب شده بر روی رایانه فعلی نیست ؛ بلکه شما قصد دارید به بانک اطلاعاتی موجود بر روی سرور متصل شوید و برای این منظور همانطور که در صفحه قبل توضیح داده شد ، تنظیمات مربوط به سرور را در قسمت مربوطه وارد کرده و به راحتی به سرور وصل می شوید.
درصورتی که قصد دارید بصورت دستی عمل اتصال به بانک اطلاعاتی را انجام دهید، توسط فایل AppData.exe موجود در مسیر نصب نرم افزار میتوانید اینکار را انجام دهید.
.

نکته3: برای استفاده از نرم افزار بصورت شبکه، باید نکاتی را مد نظر داشته باشید که خارج از مباحث توضیحی این نرم افزار است  نظیر : خاموش بودن فایر وال و یا غیر فعال بودن آنتی ویروس بر روی سرور(میتوانید یک یا چند استثناء در تنظیمات مربوط به آنتی ویروس مربوطه تعریف کنید تا مجبور به غیر فعال کردن آن نباشید). چرا که این عمل باعث می شود شما موفق به برقراری ارتباط با بانک اطلاعاتی موجود بر روی سرور، از طریق پورت مربوط  به SQL Server   نشوید.

.
نکته4: در صورتی که چند کلاینت را میخواهید به سرور متصل کنید، نیازی نیست برای تمام کلاینت ها مراحل فوق را تکرار کنید!
پس از اعمال تنظیمات فوق بر روی اولین کلاینت، فایل Data.ini را از مسیر نصب شده نرم افزار آسان طب بر روی آن کلاینت (محل یا فولدری که نرم افزار آسان طب در آن قرار دارد) ، کپی کرده و در مسیر نصب شده سایر کلاینت های قرار دهید. بدین ترتیب تنظیمات مربوط به اتصال به بانک اطلاعاتی توسط فایل Data.ini برای سایر کلاینت ها اعمال خواهدشد.
.
.
 
فیلم آموزش نصب نرم افزار بر روی رایانه سرور و انجام تنظیمات مربوط به اتصال کلاینت ها

[wposflv src=http://dl.arefrayaneh.com/videos/install/AsanTeb-Server-Setup.flv previewimage=https://arefrayaneh.com/images/Clinic-Management-Software-Server-700.jpg width=700 height=423 title="AsanTeb clinic management software"]

جهت دانلود فیلم آموزش نصب نرم افزار آسان طب بر روی سرور  و انجام تنظیمات، اینجا کلیک کنید!

.

.پس از آموزش نصب نرم افزار مدیریت مطب آسان طب ، جهت آموزش استفاده می توانید این قسمت را مطالعه نمائید.

صفحه اصلی > آموزش > آموزش نصب و راه اندازی نرم افزار آسان طب

‫0/5 ‫(0 نظر)
دکمه بازگشت به بالا